Khamis, 12 November 2009

KELEBIHAN MEMBACA BISMILLAH

Diceritakan didalam kitab dizaman dahulu ada seorang gadis yang selalu membaca Bismillah setiap kali dia hendak memulakan sesuatu pekerjaan samada yang kecil atau pekerjaan yang besar. tidak kira apa sahaja walaupun membuka tudung periuk atau apa sahaja. Ditakdirkan ia teLah dikahwinkan dengan seorang lelaki yang mana lelaki ini seorang yang fasik. Berlalulah kehidupan mereka sehari-harian yang mana si suami ini amatlah tidak suka mendengar isterinya membaca Bismillah. Satu hari suaminya telah berkata kepada si isteri bahawa pada suatu hari nanti dia akan membuatkan isterinya kecewa(hilang keyakinan) kerana membaca Bismillah.
Suatu hari si suami telah mengisi wang kedalam sebuah beg dan memberi kepada isteri untuk disimpan, dengan membaca Bismillah ia telah mengambil beg tersebut dan membawanya kedalam rumah untuk disimpan, si suami telah mengekori untuk melihat dimana tempat isterinya menyimpan beg tersebut. Si isteri dengan membaca Bismillah membuka almari dan menyimpan beg tersebut dan dengan Bismillah juga ia telah menutup almari tersebut. Pada hari yang ia merancang hendak mengenakan isterinya, tanpa disedari oleh si ister, ia telah mengambil beg tersebut dan membuagnya ke dalam telaga, kemudian dia telah mendatangi isterinya dan meminta begnya kembali. Si suami ini menyangka kali ini akan hilanglah keyakinannya terhadap Bismillah apabila melihat beg sudah tiada. Si suami mengikut si isteri untuk melihat apa yang terjadi, isterinya dengan kalimah Bismillahirrohmanirrohim telah membuka almari sambil diperhati oleh suami, alangkah terkejutnya (terkejut Beruk) apabila beg yang ia telah buang ke dalam telaga tadi berada di dalam almari dalam keadaan yang baik tidak ada tanda basah atau diambil oleh orang dan wangnya pun tidak hilang, sisuami dengan perasaan menyesal dan meminta maaf kepada isterinya sambil menceritakan kesah yang sebenar dan dia telah bertaubat kepada Allah dan menjadi seorang yang taat perintah Allah swt.

Ulasan saya
Sebagai isteri kita kena bersabar dengan kerenah suami yang tidak baik dengan cara menunjukkan akhlak yang baik dan berdoa kepada Allah swt.

2 ulasan:

  1. Assalamualaikum, satu kesah yang baik utk dijadikan teladan kpd kita

    BalasPadam
  2. bismillah... moga bermanfaat utk kita semua...thanks

    BalasPadam