Ahad, 15 November 2009

MENYESAL

Terdapat tiga orang pemuda, suatu hari mereka berjalan-jalan dan telah masuk kedalam sebuah gua. Tiba-tiba suasana didalam gua menjadi gelap gulita, tiada apa yang apa yang dapat dilihat walaupun telapak tangan mereka sendiri. Dalam keadaan sedemikian mereka terdengar satu suara berkata kepada mereka bertiga." Hai manusia kamu ambil lah apa yang ada disekeling kamu. Jika kamu ambil menyesal dan kalau tak ambil pun menyesal." Orang yang pertama berkata didalam hatinya, ambil menyesal, tak ambil pun menyesal, maka diambilnya satu lalu disimpan dalam koceknya. Orang kedua berkata didalam hatinya, ambil menyesal tak ambil pun menyesal lebih baik aku ambil, maka diambil banyak sedikit daripada orang pertama lalu diisi dalam koceknya. Orang ketiga berkata didalam hatinya, ambil menyesal tak ambil pun menyesal, lebik baik tak payah ambil buat menyusah aje, maka dia pun tidak mengambil apa-apa. Seketika kemudian mereka pun keluar dan mula mengeluarkan apa yang mereka telah ambil tadi. Alangkah terkejut beruknya mereka apabila melihat apa yang mereka ambil itu adalah permata yang teramat bernilai.
Orang pertama dan kedua berkata jika aku tahu inilah bendanya pasti kami akan mengisi semua kocek kami dengan permata tersebut. Maka berkatalah orang ketiga sia-sialah aku diberi peluang tetapi tidak mengambil manfaat daripada peluang tersebut, maka menangislah ia dan minta untuk masuk semula kedalam gua tetapi peluang yang diberi sudah pun berlalu, tinggallah ia didalam penyesalan, begitulah juga sahabatnya yang berdua lagi walaupun mengambil permata tetapi sedikit dan terlalu sedikit, mereka juga menyesal kerana tidak mengambil dengan banyak tetapi peluang telah berlalu dan tinggallah mereka didalam penyesalan yang tidak sudah.
SESALDAHULU PENDAPATAN SESAL KEMUDIAN TIDAK BERGUNA. Renung-renung dan fikir-fikirlah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan