Khamis, 4 Mac 2010

IBADAT MAKHLUK ALLAH

Bayan daripada maulana Luthfur Rahman r.alaih daripada Bangladesh, beliau adalah syura Bangladesh. Bayan dibuat di Istimak Penanti pada tahun 1981, bayannya panjang tapi yang ini yang saya ingat, kerana kadang-kadang saya guna dalam bayan. Ia bayan dalam bahasa Arab (jika x salah ingatan saya)

Katanya "....... Allah jadikan cara-cara ibadat malaikat dan semua makhluk Allah, Allah kumpulkan dan jadikan ibadat tersebut dalam solat umat nabi saw. contoh yang diberi hanya pada makhluk yang kita nampak dalam kehidupan sekeliling kita sahaja.

1. Ada makhluk yg Allah cipta dalam keadaan Qiam sampai mati,
contoh, pokok kelapa dan semua pokok yang tegak macam rambutan, durian, manggis .
(pokok2 ini bukan sahaja Qiam tapi siap dengan tadah tangan lagi berdoa pd Allah iaitu dahannya keatas - ini saya sendiri tambah )

2. Ada makhluk yang dicipta Allah dalam keadaan Ruku` sampai mati, contoh

Kerbau, lembu kambing, singa, harimau dan semualah yang seumpamanya termasuk ayam itik, ( semua binatang ini apabila berjalan mereka tunduk pandangan kebawah tidak
mendongak keatas kerana berzikir pada Alklah kecuali jika ada bahaya atau mencari mangsa, mereka akan mendongak keatas )

3. Ada makhluk Allah yang Allah cipta dalam keadaan sujud sampai mati, contonya:

Ular, buaya, biawak dan pokok yang menjalar, ( ular dia akan panggung kepalanya bila dalam keadaan bahaya, jika ular ini bertukar dari keadaan sujud kepada keadaan rukuk maknanya kita dalam keadaan bahaya, . ini sebab dia sudah berubah daripada sunnah ciptaannya. biawak dan buaya mereka akan angkat kaki bila nak cari mangsa )

4. Ada makhluk Allah yang Allah cipta dalam keadaan duduk antara dua sujud contoh katak , katak apa pun keadaannya, kalau setinggi mana melompat pun apabila ia landing pasti dalam keadaan duduk antara dua sujud juga

Inilah sedutan bayan yang masih segar dalam ingatan saya.
Kalau kita pergi Zoo, cuba kita lihat buaya betapa khusyuknya ia sujud pada Allah tak bergerak-gerak walaupun lalat banyak menghurungnya. Jika kita lihat pokok-pokok yang tegak berdiri serta pokok menjalar, haiwan yang sedang berjalan dan katak yg sedang duduk kita bayangkan yang mereka ini sedang berzikir dan beribadat pada Allah dengan khusyuk. Cuba bangdingkan keadaan kita dengan mereka. Ingatlah semua ciptaan Allah, Allah tidak cipta dengan sia-sia, Maha suci Allah dan Maha Besar Allah, segala Puji hanya untuk Alla swt pemilik kerajaan langit dan bumi dan alam Ghaib ampunlah dosa kami dan peliharalah kami dari azab api neraka

Tiada ulasan:

Catat Ulasan